Antti Isokangas & Riku Vassinen – Digitaalinen jalanjälki (2nd Opinion Special 1/2)


Tällä ja ensi viikolla julkaisemme kevään kunniaksi toisen näkökulman jo arvioituun kirjaan. Kerro oma näkemyksesi joko Facebook tai LinkedIn ryhmässämme.

 

Toinen näkökulma 12.4.2011

 

”Sosiaalista mediaa ei johdeta Suomen armeijan opeilla. Tärkeintä on kannustaa ihmiset ottamaan osaa ja ohjata heitä oikeaan suuntaan.”- Antti Isokangas & Riku Vassinen

 

Tekijät väittävät, että asiakkaat voittaa yritys, jolla on laajin ja tehokkain digitaalinen jalanjälki. Markkinointihälyn kasvaessa tehokas ja tuloksellinen sisällöntuotanto on yhä tärkeämpää. Jos organisaatiosi ei osaa tuottaa sisältöjä kustannustehokkaasti ja oikeita kohderyhmiä kiinnostavasti, tulette häviämään kilpailun asiakkaiden sydämissä. Ja massasta erottuu vain kohderyhmää kiinnostavalla ja kilpailijoista erottuvalla sisällöllä.

 

Digitaalinen jalanjälki tarkoittaa tekijöiden mukaan sitä, miten yritys, organisaatio tai yksittäinen ihminen näkyy digitaalisissa viestimissä. Miten yrityksesi löydetään? Mitä yrityksesi sanoo siinä vaiheessa, kun ihmiset löytävät sinut? Ja minkälaisessa vuorovaikutuksessa olet potentiaalisten asiakkaiden kanssa, kun he hankkivat tietoa yrityksestäsi? Yritätkö synnyttää jalanjälkesi yksin vai tallaatko sitä yhdessä asiakkaidesi kanssa?

 

Tekijöiden mukaan suomalaisten yritysten suurimmat liiketoimintahaasteet ovat: 1) Organisaation muuttaminen asiakaslähtöiseksi. 2) Liiketoiminnan muuttuminen palveluliiketoiminnaksi. 3) Tuotteiden myyjästä ratkaisun tarjoajaksi. 4) Kansainvälistyminen. Suomi on pystynyt luomaan koko olemassaolonsa aikana tasan yhden globaalisti tunnetun brändin.

 

Sosiaalisessa mediassa on pohjimmiltaan kyse ihmisistä: ihmisistä jakamassa kokemuksiaan, ilojaan ja surujaan. Neljä peetä ei yksin riitä enää selittämään kaikkea mitä markkinoinnissa tapahtuu. Internet on muuttanut perinteisen tuotteen dynamiikkaa siten, että yhä useamman tuotteen koko käyttökokemus siirtyy verkkoon (uutiset, digitaalinen musiikki, pankkipalvelut). Internet muuttaa radikaalisti myös fyysisten tuotteiden käyttökokemusta. Itse asiassa sosiaalinen media on nykypäivän CRM.

 

Sosiaalisessa mediassa kuuntelu on tärkeää. jokaisen yrityksen tulee seurata, mitä siitä puhutaan internetissä. Kun aloitat kuuntelemisen, tarkista ensin, mitä yrityksestä löytyy hauissa. Toivottavasti yrityksesi verkkosivu nousee korkealle tai on ykkösenä hakutuloksissa. Mikäli ei ole, on ehkä aika vaihtaa verkkosivujen toimittajaa. Entä mitä pitää tekijöiden mukaan kuunnella:

 

  1. Yritys. Aseta hakusanoiksi yrityksesi nimi, puhemiehet, tuotteet sekä palvelut.
  2. Kilpailijat. Aina on hyvä tietää, mitä kilpailijat puuhaavat. Käy läpi sama hakukuvio myös kilpailijoiden suhteen.
  3. Toimiala. Mitä toimialastasi puhutaan netissä?
  4. Asiakkaat. Parhaiten menestyvät yritykset tuntevat asiakkaansa ja tietävät, mitä heille tapahtuu.
  5. Yleinen keskustelu. Yleissivistykseen kuuluu seurata maailman tapahtumia, ei vain talouden ja politiikan uutisia, vaan myös kevyempiä keskusteluaiheita. Lisäksi on hyvä seurata, mitä yrityksestäsi uutisoidaan.

 

Kirja on ajankohtainen ja tuore johdanto sosiaalisen median ajatteluun, esimerkkeihin ja käytännön tekemiseen.

 

johannes@lukeville.net | McReads.com

 

Ensimmäinen näkökulma 10.8.2010

 

Digitaalinen jalanjälki… Viimeaikoina on puhuttu paljon jalanjäljistä. On ekologista, sosiaalista ja niin edelleen. Digitaalinen jalanjälki on kuitenkin kasvaessaan positiivista eli sitä tulee pyrkiä kasvattamaan.

 

Käytännössä kyseessä on niinkin yksinkertainen asia kuin omistaminen; teemojen, aiheiden ja jopa hakusanojen omistaminen verkossa. Mitä enemmän omistat, sitä suurempi on digitaalinen jalanjälkesi. Mitä useampi polku verkossa johtaa sinun luoksesi, sitä suurempi on jalanjälkesi.

 

Voidaan kysyä kysymys, jota ansiokkaassa kirjassa ei käsitelty. Kysymys vastuusta. Mitä suurempi jalanjälki, sitä suurempi vastuu. Miten tämä tulisi huomioida verkossa? Itse uskon, että laeilla tai säädöksillä ei päästä pitkälle, tarvitaan jokaiselta digitaalisen jalanjäljen omaavalta vastuuta ja velvollisuuden tuntoa. Lopulta kyse ei ole siitä, kuka on kukkulan kuningas, vaan siitä, kuka on toiminnallaan edistänyt eniten hyvää ja ihmisyyttä – hyvyyden jalanjälkeä.

McReads.com

ANTTI ISOKANGAS & RIKU VASSINEN

Digitaalinen jalanjälki (s. 240).

Talentum 2010.



© 2013- RayQ Oy
^