Brian Halligan & Dharmesh Shah – Inbound Marketing. Get found using Google, social media, and blogs


Kirja kertoo siitä, miten markkinoinnin säännöt ovat muuttuneet ja miten voimme käyttää tätä muutosta hyväksemme. Jos sinulla on vähän rahaa, mutta terävät aivot, niin tästä kirjasta löytyy kosolti uusia ideoita. Meidän, joilla on vanhakantainen markkinoinnin koulutus, on opittava pois lähes kaikki ne asiat, mitä olemme aikaisemmin oppineet. Meidän on muutettava webbisivumme yksisuuntaisesta myyntiviestinnästä kaksisuuntaiseksi yhteisölliseksi, eläväksi ja hengittäväksi markkinapaikaksi.

 

Meidän on mitattava niitä sivuillamme kävijöitä, jotka käyttävät RSS:ää ja seuraavat meitä Facebookissa, LinkedInissä ja Twitterissä. Ja kuinka paljon meillä on Diggs- tai Delicious –merkintöjä? Mitä enemmän seuraajia meillä on, sitä suurempi on markkinapaikkamme. Mitkä asiat meidän on ajateltava uudelleen? Millaisilla vaihtoehtoisilla toimintatavoilla ylitämme toimialojen rajat? Miten fokusoimme entistä tarkemmin innostuneimpiin asiakkaisiimme?

 

Ensin on keksittävä ainutlaatuinen myyntiväittämä. Seuraavaksi on luotava huomionarvoinen sisältö yrityksestämme ja sen tuotteista. Laadukas sisältö vetää puoleensa linkkejä muilta sivustoilta meidän sivuillemme. Kaikki linkit tarjoavat meille tuplan: Linkeiltä tulee laadukkaita vierailijoita ja Google rankkaa meidän avainsanamme toimialallamme.

 

Huomionarvoinen sisältö leviää myös Twitterin, YouTuben, Diggin ja Facebookin avulla. Jos vielä luomme huomionarvoisia blogiartikkeleja tai ”white papers”, ne leviävät tulimyrskyn tavoin markkinoilla verrattuna entisiin aikoihin (kolme neljä vuotta sitten).

 

Tekijöiden mukaan erilaisuus on elämän suola. Asiat on pidettävä yksinkertaisina ja luotava sellaista sisältöä, että ihmiset voivat levittää sitä nopeasti verkossa. Esimerkiksi:

 

  1. Blogiartikkelit aiheista, jotka liittyvät toimialaamme (Blog articles).
  2. Viisi-seitsemänsivuiset valkoiset paperit sivuillesi, jotka tuovat tietoa alasi trendeistä, haasteistä jne. (White papers). Valkoiset paperit eivät saa olla kertomuksia myymistäsi tuotteista.
  3. Lyhyitä kahden-kolmen minuutin videoita toimialaltasi. Tuotevideot ovat myös hyviä, mutta ne eivät leviä yhtä nopeasti (Videos).
  4. Suoria web-seminaareja PowerPoint-esityksinä toimialan aiheista (Webseminars).
  5. Kymmenen-kahdenkymmenen minuutin audio-ohjelmia tai toimialan asiantuntijoiden haastatteluja radio-ohjelmien tapaan (Podcasts).
  6. Videoesityksiä suorina lähetyksinä (Webcasts).

 

Tekijöiden mukaan vielä kymmenen vuotta sitten markkinointitehokkuutemme mitattiin lompakkomme paksuuden mukaan. Tänään markkinoinnin tehokkuutemme on suhteessa aivojemme kaistaleveyteen. Tekijöiden mukaan meidän on muutettava ajattelutapaamme siten, että olemme puoliksi markkinoijia ja puoliksi kustantajia. Meidän on palkattava seuraavaksi markkinointihenkilö, joka on enemmänkin journalisti/kirjoittaja kuin ammattimarkkinoija.

 

Netissä on hienoa se, että voimme seurata esimerkiksi sitä, miten sivumme linkittyy muihin. Ja aina kun uusi sivusi saa linkin, niin se on merkki siitä, että sivusi sisältö on huomionarvoista. Tekijät suosittelevat, että bloggaajana keskityt omaan toimialaasi. Artikkelin pituus on yksi sivu. Toinen peukalosääntö on se, että kirjoitat kerran viikossa. Se on minimi. Pienyrittäjänä sinä itse joudut sen tekemään, mutta isommassa yrityksessä voimme jakaa tehtävän usealle henkilölle.

 

Nyt siirryin toiselle sivulle ja näin ylitin blogirajan. Siis tästä tulee ”white paper”. Tekijöiden mukaan artikkelisi otsikko takaa levityksen. Miksi? Artikkelisi kilpailee satojen informaatiopalasten kanssa. Siksi otsikon on oltava vastustamaton. Tietenkin tämä pätee kaikessa. Muistan, että itselläni oli tilausruuhkaa, kun pidin esitelmiä aiheena ”Villi toimeliaisuus hierarkioiden tuolla puolella”. Tekijät luettelevat muutamia hyviä otsakkeita, jotka ovat tai ovat olleet Googlen Amerikan Top Tenissa :

 

  1. 8 Marketing Tips From An Olympic Gold Medalist
  2. 10 Leadership Lessons From Don Corleone
  3. Steve Jobs & guy Kawasaki – Powerpoint Best Practices
  4. 7 Signs You Should Run Screaming From An SEO Consultant
  5. 12 Quick Tips To Search Google Like An Expert.

 

Tekijät suosittelevat, että työnnät (push) artikkelisi Twitterin, Facebookin ja LinkedInin kohtaan “What are you doing?” Voimme postittaa linkin näihin sosiaalisiin verkostoihin ja rohkaista lukijoitamme jakamaan sitä edelleen. Blogeista ei tule yhdessä yössä menestystarinaa. Ne rakentuvat kumulatiivisesti ajan kanssa. Joka kerta kun kirjoitamme artikkelin, joka on linkitetty muihin sivuihin, se on löydettävissä kaikista muista linkitetyistä sivuista ikuisesti. Näin blogi on kestohyödyke, joka tuottaa jatkuvasti kestävää arvoa.

 

Tekijät suosittelevat RSS-lukijaksi Google Readeria. Se on ilmainen ja täysin webbiperustainen, joten sitä ei tarvitse ladata. Kirjaudut sisään menemällä paikkaan: http://google.com/reader. Kun tilaamasi uusi blogi ilmestyy, niin valot alkavat vilkkua. Jos alallasi ilmestyy vain muutamia blogeja, niin tilaa ne kaikki. Silloin tiedät, mihin asioihin voit itse erikoistua.

 

Jokaisen hyvän ”inbound”-markkinoijan (inbound = satamaan menossa oleva) on rakennettava omaa sekä löyhää (so. blogin tilaajia, Twitterin seuraajia) että kiinteää (so. Facebook – ystäviä) verkostoa. Palkkaa tyyppejä, joilla on isot verkostot ja paljon seuraajia. Yhtiösi menestyy. Tekijät suosittelevat uusien markkinointi-ihmisten palkkaamiseen DARC-kaavaa:

 

– D = Hire Digital Citizens. He ovat syntyneet Webbiin ja puhuvat Web-kieltä sujuvasti.

  1. -A = Hire for Analytical chops. He pystyvät jäljittämään liidit ja rakastavat tilastoja.
  2. -R = Hire for Web Reach. Hänellä on paljon seuraajia ja omia sivuja.
  3. -C= Hire Content Creators. Hänellä on loistavat kirjoitustaidot.

 

Paljon on tässä kirjassa hyvää. Itse teen suunnitelman tämän pohjalta ensi lukuvuodeksi, joka on viimeinen Tiimiakatemian päävalmentajana. Uudet haasteet odottavat.

BRIAN HALLIGAN & DHARMESH SHAH

Inbound Marketing. Get found using Google, social media, and blogs (s. 226)

John Wiley & Sons 2010.



© 2013- RayQ Oy
^