Darren Barefoot & Julie Szabo – Friends with Benefits – A Social Media Marketing Handbook


Sosiaalisen median kirjoja olen lukenut viimeisen vuoden aikana ainakin parikymmentä kappaletta ja tässä on taas yksi. Nimensä mukaisesti kirja toimii käsikirjana sähköisen ympäristön rakentamisessa. Alan pikku hiljaa uskoa, että markkinoinnin säännöt ovat muuttumassa. Kirjan teemana on se, että asiakkaista voi tulla ystäviäsi ja siinä on omat etunsa, joita kirjassa käsitellään monipuolisesti. Esimerkiksi kirjasta selviää, miten voimme olla yhteydessä potentiaalisten asiakkaidemme kanssa ja liittyä heidän keskusteluihinsa.

 

Verkossa toimii ns. yhden prosentin sääntö: verkon käyttäjistä vain yksi prosentti luo sisältöä. Muut käyttäjät vain ”luurailevat” ja lukevat sivuja sen kummemmin osallistumatta. Suhdeluku voi tietenkin vaihdella eri sivuilla, mutta kirjoittajien kokemusten mukaan voit olla onnellinen, jos saat kommentin joka sadannelta yhtiösi blogin lukijalta. Sisällön tuottajille RSS-tilaajat ovat arvokkaita. He ovat vapaaehtoisesti hyväksyneet saavansa meiltä postia, äänikirjeitä ja videoita säännöllisesti. RSS-tilaajat muodostavat bloggaajan ydinjoukon, yhteisön uskollisimman osan. Tilaajien määrä siis kertoo Google Blog Searchin lisäksi blogisi suosion.

 

Sosiaalisessa mediassa on tärkeää myös vastata kommentteihin. Olemme kaikin mokomin rakentamassa suhteita. On vastattava säännöllisesti ja nopeasti. Löydämme ehkä samalla arvokasta tietoa ja etsimme mielenkiintoisia osapuolia kutsuaksemme heidät keskusteluun. Vastaa lyhyesti. Jos aiot vastata pitkästi, niin aloita mieluummin uusi keskustelu aiheesta. Kirjasta löytyy paljon hyviä vinkkejä myös Facebookin, Twitterin ja YouTuben käyttöön. Sähköisellä alustalla markkinointi on ennen kaikkea ystävien löytämistä. On paljon helpompaa saada ystävä suosittelemaan meitä tai ostamaan tuotteemme kuin ventovieras ihminen.

DARREN BAREFOOT & JULIE SZABO

Friends with Benefits – A Social Media Marketing Handbook (s. 312)

No Starch Press 2010.



© 2013- RayQ Oy
^