Marco Mäkinen et al. – Brändi kulmahuoneeseen!


Tein mielenkiinnosta ennen tämän arvostelun kirjoittamista Googlessa haun hakusanalla ’brändi’. Haku tuotti noin 16,9 miljoonaa tulosta, ja kaikki nämä nähtävästi suomenkielisiltä sivuilta (en selannut kaikkia). Puhetta brändien merkityksestä ja hyödystä yrityksen toimintaan on siis esillä paljonkin ja siitä on kehkeytynyt suorastaan muotisana, mutta tämän kirjan myötä niiden rinnalle saadaan myös hieman painoarvoa. Brändi on brändi, mutta sen rakentaminen ei olekaan niin yksiselitteistä.

”Brändin ammattimainen rakentaminen on tullut ajankohtaiseksi viimeistään nyt pääasiassa seuraavista syistä: kilpailu kiristyy, rahaa on niukasti ja ympäristömme digitalisoituu vauhdilla.” -Marco Mäkinen et al.

 

Tekijäkolmikko Mäkinen, Kahri & Kahri määrittävät brändin ensisijaisesti välineeksi, jolla yritys saa tuotteille ja palveluilleen kilpailijoita paremman hinnan ja aseman markkinoilla. Vahva brändi on yhä se paras yksittäinen suoja nollakatteista hintasotaa vastaan. Brändiin liittyvät edut ja haasteet selitetään teoksessa niin yksiselitteisesti, että niistä mitään tietämätönkin saa teoksesta paljon irti.

 

Mielestäni sanojen todellinen magia ilmenee siinä, kun niiden avulla saadaan monimutkainen asia selitettyä yksinkertaisesti. Kirja onnistuu juuri tässä; tekstiä tukevat selkeät ja käytännölliset kaaviot sekä ennen kaikkea asiaan liittyvät lukuisat ajankohtaiset case-esimerkit, joita kirjasta löytyykin hulppeat 40 kappaletta. Jokainen caseista toimii esimerkkinä kotimaisten huippuyritysten haasteista ja onnistumisista brändin saralla. Mielenkiintoisena  ja mukavana yksityiskohtana pidin myös sitä, että jokaisen casen lopussa on mainittu yrityksen kanssa yhteistyötä tehnyt mainos- tai mediatoimisto.

 

Suosittelen kirjaa lämpimästi etenkin yrityksen markkinointipäättäjille ja johtoryhmälle. Kirjassa esiteltävät aiheet on tosin helposti sisäistettäviä myös kaikille markkinoinnista ja etenkin brändien hyödyntämisestä kiinnostuneille – juuri näihin asioihin tämä kirja tuo kaivattua tuoretta näkemystä.  Täällä päässä kulmahuone on jatkossa vakaasti varattu brändeille!

MARCO MÄKINEN ET AL.

Brändi kulmahuoneeseen! (s. 256).

WSOYpro 2010.



© 2013- RayQ Oy
^