Mikko Ojanen – Pelisilmää asiakaskohtaamisiin


Mikko Ojanen on taas kirjoittanut hyvän kirjan kokonaisvaltaisesta asiakkaan kohtaamisesta. Kirjoittaja on ymmärtänyt asiakaskohtaamisen vuorovaikutukseksi. Taas on kyse oppimisesta. Kirja haastaa meidän jokaisen arvioimaan omia työtapojaan ja asenteitaan. Kirjassa nousee hyvin esille joukkuehengen kehittäminen. Tekijän mukaan huipuksi tuleminen ja huipulla pysyminen edellyttävät sopivassa suhteessa nöyryyttä, voimaa kestää epäonnistumisia, kovaa tuloksentekoa sekä aitoa joukkuetovereiden kannustusta.

 

”Rakasta sitä mitä teet.” – Anita Roddick

Huippujen salaisuus kätkeytyy huippu-urheiluun. Samat opit ja lainalaisuudet pätevät kirjoittajan mukaan myös myyntityön kehittämiseen. Hän on tiivistänyt kirjaan valmentaja Marilyn Kingin tiedot olympiavoittajista. Ensimmäinen tekijä on passio eli intohimo lajia kohtaan. Kun rakastat työtäsi, olet aidosti kiinnostunut siitä, miten yhteistyö asiakkaan kanssa toimii.

 

Myönteinen visio on toinen huippu-urheilijoiden taustatekijä. Myös myyntityön aikana tarvitaan myönteisiä, eteenpäin suuntautuvia ajatuksia. Myönteisellä visiolla tarkoitetaan yksinkertaisesti myötämielistä asennetta siihen, mitä tuleman pitää. Kirjoittajan mukaan Marilyn Kingin tutkimuksen kolmas löydös on aktio, tarttuminen tuumasta toimeen, tarpeellisten asioiden tekeminen nyt eikä huomenna. Tämä on parasta ”pässinlihaa”: ”Kun sinulla on idea, niin kakaise se ulos ja ryhdy toimimaan!!”

 

Myyntipäivän aikana koko myyntijoukkue tietää, että jokainen sen jäsen tekee sillä hetkellä kaikkensa. Kun tiimin sisällä vallitsee tällainen luottamus, työpäivän aikana kaikkien mielessä sykkii varmuus onnistuneesta yhteispanoksesta. Dreamteamissä kaikki satsaavat myyntityöhön täysillä; jokainen joukkueen jäsen on sanojensa mittainen, ja teot todistavat sen. Muista aina kiittää joukkuettasi!!!

 

Tekijän mukaan myyntitaitojen kehittämisessä kannattaa miettiä myyntityötä eri näkökulmista. Mitä enemmän käsittelemme asiakaskohtaamisia ja opettelemme niitä, sitä paremmin ne itse muistamme ja sitä tehokkaammin voimme niitä myyntityössä hyödyntää. Uuden oppiminen ja erilaiset näkökul-mat muuttavat rakentavalla tavalla käsitystä omasta ja toisten työstä.

 

Myynnin valmentajan tulee muistaa, että johdettavina ovat ennen kaikkea ihmiset ja heidän ajatusmaailmansa. Uudistuminen tuo pitkällä tähtäyksellä tuottoa myös myyntityössä. Hyvä myyjä ymmärtää, että treenaaminen pitää kehityksen oikeassa kurssissa ja toteuttaa jatkuvaa oppimista. Omat ennätykset on tehty rikottaviksi. Tämä on muistettava jokaisena myyntipäivänä, jokaisena kuukautena, jokaisena vuonna. Asiakaskohtaaminen perustuu luottamukseen sekä siihen, että uskoo, mitä tekee.

MIKKO OJANEN

Pelisilmää asiakaskohtaamisiin (s. 158)

Talentum 2010.



© 2013- RayQ Oy
^