Pekka Mattila & Mika Rautiainen – Putki – Johda markkinointia ja myyntiä yhdessä


Pekka Mattilan ja Mika Rautiaisen ”Putki – Johda markkinointia ja myyntiä yhdessä” pureutuu myynnin ja markkinoinnin välisen tiimipelin ja sen mahdollisen oireilun ytimeen. Mattila ja Rautiainen pukevat valkoiset lääkärintakit päällensä ja ottavat leikkauspöydälleen suppilonakin tunnetun putken, eli yrityksen markkinointi- ja myyntiprosessin, mahdollisten kohderyhmien tunnistamisesta aina kestävän ja luottamuksellisen asiakassuhteen vaalimiseen.

 

”Markkinoinnin ja myynnin yhteiselo muistuttaa pahimmillaan heikkoa avioliittoa: toista ei kuunnella, ymmärretä eikä arvosteta. Vaikka molemmat tavoittelisivatkin samaa asiaa, pyrkimystä ei ainakaan selvennetä toiselle. Halukkuus kompromisseihin on niukkaa, ja sovittelevuutta ilmenee vain pakkotilanteissa.” – Pekka Mattila & Mika Rautiainen

 

Haastateltavilta saatujen lainausten runsas käyttö ylläpitää teorian ja käytännön vuoropuhelua. Alkuvaiheessa tämä pakottaa lukemaan vähän hitaammin: mitä tässä oikeastaan halutaan sanoa? Jos lukija voi käyttää selkänojanaan oman yrityksensä prosesseja tai on muuten perehtynyt, muuttuu runsas haastatteluaineisto pian kirjan vahvuudeksi ja tuo uskottavuutta kirjoittajien sanomalle.

 

Erityisen hauskaa on lukea haastateltavien itsekriittistä pohdiskelua – markkinointi-ihmisissä todelliseen oman toiminnan kyseenalaistamiseen törmää varsin harvoin. Kirja ei päästä lukijaansa liian helpolla tai tarjoa yhtä patenttiratkaisua kaikkiin lukijan ongelmiin. Sillä on kuitenkin tarjottavaa monille.

 

Markkinointia opiskelevalle kirja antanee riittävän akateemisen viitekehyksen asiakashankinnan perusprosessiin ja tuo mukaan sopivasti käytäntöä. Toimitusjohtajalle kirja selventää välineistöä ja teoriaa asiakashankinnasta ja palauttaa mieliin, että tyytyväisyyden tila on varma merkki tulevasta notkahduksesta. Markkinointi- ja myyntijohtajille sekä -päälliköille kirja toimii toivottavasti siltoja rakentavana muistutuksena siitä, että ilman toisiaan molempien työ menettää merkityksensä.

 

Itsekin olen kirjalle otollinen maali – sen seurauksena omassa yrityksessäni on käynnistetty näiden asioiden mietintä ja luotu huomattavasti aikaisempaa systemaattisempi ja asiakaslähtöisempi putki.

PEKKA MATTILA & MIKA RAUTIAINEN

Putki – Johda markkinointia ja myyntiä yhdessä (s. 336).

Talentum 2010.



© 2013- RayQ Oy
^