Pirjo von Hertzen – Brändi yritysmarkkinoinnissa


Ensiksi, kirja on kirjoitettu vuonna 2006. Se puhuttelee lukiessa.

 

”Koulutukseltaan ja kokemukseltaan pätevin ei välttämättä ole sopivin, sillä hakijan ja yrityksen arvomaailmojen tulisi kohdata ja olla samansuuntaisia.” – Pirjo von Hertzen

Tarkoitan sitä, että paljon on tapahtunut tämän sinänsä ansiokkaan kirjan kirjoittamisen jälkeen maailmassa. Ennen kaikkea brändi-maailmassa.

 

Siksi on ymmärrettävää, että kirjassaan von Hertzeen antaa sen kuvan, että brändi on lähes täysin hallittavissa, ja jos se ei ole sellainen kuin haluaisi, sitä voi muuttaa. Osin tämä on varmasti totta, mutta en voi olla miettimättä sitä, että isotkin brändit ovat joutuneet kohtaamaan vaikeita tilanteita. Tällöin ainoa asia mitä on voinut tehdä, on ollut seurata sivusta ja katsoa miten käy. Esimerkiksi finassikriisi laittoi monet pankit tähän hyrrään; epäluottamus koski myös sitä, mikä brändi selviää, mikä ei. Toisaalta brändistä ei ollut paljon apua kun ahneus ja naiivi käsitys ihmisestä romutti monen ihmisen elämän.

 

Brändi on vaikea laji, brändikirjallisuus on vaikeaa. Vaikka brändin hinta kirkastuisi kauppahetkellä, niin yhteys todelliseen hyvinvointiin ja vaurauteen on hiuksen hieno. Muistelkaamme vaikkapa kotikutoista IT-kuplaamme…

 

Tahtoisin herättää keskustelua aiheesta. Mitä brändi merkitsee heimoyhteiskunnassa tai verkostoissa? Onko brändi lopulta mielikuva vai tahtotila?

 

PIRJO VON HERTZEN

Brändi yritysmarkkinoinnissa (s. 234)

Talentum 2006.



© 2013- RayQ Oy
^