Riku Vassinen – Moccalattehipsteri


Olen aina tykännyt lukea Rikun mainiota blogia M&M:ssä. Olin kuitenkin aika skeptinen sen suhteen, miten näistä sinänsä ansiokkaista blogiteksteistä syntyisi yhtenäinen kirja. Huoleni oli täysin epäolennainen. En oikein osaa sanoa, onko kirja yhtenäinen kokonaisuus.

 

”Vaikka tässä kirjassa käsitellään niin aiheita Angry Birdseistä supersankareihin kuin henkilöitä Charles Barkleysta Renny Harliniin (joihin en mihinkään suhtaudu intohimoisesti, en ainakaan myönnä suhtautuvani), on punainen lanka ainakin itselleni selvä. Uskon markkinointiin: vilpittömästi ja vailla sarkasmin häivää. Ylpeydellä ja pää pystyssä.” – Riku Vassinen

 

Lukiessani totesin, että ei sen edes tarvitse olla. Kirja on mainio kokoelma lyhyitä tekstejä, joiden parissa on mukava viettää sporamatka kotoa toimistolle ja päin vastoin. Laajat aihepiirit ja lyhyet tekstit toivat mukanaan kaivattua vaihtelua lukijalle, jonka keskittymiskyky on hamsterin luokkaa.

 

Olen suuri listojen ystävä kuten Vassinenkin, joten tässä kolme ajatusta kirjan tiimoilta:

 

1. Mielestäni tietokirjailijat eivät arvosta viihteellisyyttä tarpeeksi. Kirjan jokaisen sivun pitäisi pystyä perustelemaan, miksi haluaisin lukea vielä seuraavatkin sivut. Hymy naamalla on aika vakuuttava peruste.

 

2. Itseäni rasittaa usein bisnes-kirjailijoiden jaaritteleva tapa esittää ideoitaan. Julkaistavan kirjan kriteerinä on usein 300 sivun rajapyykki, vaikka kirjan pointin voisi kertoa kymmenellä sivulla. Riku esittää ajatuksensa tiiviisti parilla sivulla. Godin, Gladwell ja kumppanit, ottakaa oppia.

 

3. Kirjasta sain yhden loistavan ja monta pienempää oivallusta kompaktissa lista-muodossa. Aiheita on monia, digitaalisesta markkinoinnista pop-kulttuuriin ja yhteiskuntakritiikkiin.

RIKU VASSINEN

Moccalattehipsteri (s. 422)

Talentum 2011.



© 2013- RayQ Oy
^