Tamar Weinberg – The New Community Rules: Marketing on the Social Web


Kirjasta selviää kuinka sosiaalinen media toimii läpinäkyvästi ja kuinka käytät esimerkiksi Twitteriä bränditietoisuuden luomiseen. Itse asiassa sosiaalisessa mediamerkkinoinnissa kuuntelemme yhteisöä ja vastaamme vuoropuheluun hyvillä sisällöillä. Hyvät sisällöt leviävät vertaisten kesken suusta suuhun. Median käyttäjät etsivät hakukoneilla kiinnostavia sisältöjä, joita he linkittävät eteenpäin. Hyvät sisällöt auttavat kuluttajia bränditietoisiksi aiheuttamalla ”pöhinää” verkostossa.

 

Sosiaalisessa mediassa brändilähettiläät ovat mahtava markkinoinnin työkalu. Kun ihmiset aikovat ostaa jotain, he yleensä ensin tutkivat netistä eri vaihtoehtoja tai osallistuvat ostoaiheisiinsa liittyviin keskusteluihin. Kuluttajat vastustavat yritysten markkinointisanomia, mutta ovat alttiita vertaistensa suosituksille ja tarinoille. He siis luottavat enemmän toisiin kuluttajiin kuin yrityksen edustajiin. Menestyksekäs sosiaalinen mediamarkkinointikampanja voi luoda satojatuhansia linkkejä, koska nettikävijät haluavat jakaa webbisivut ystäviensä kanssa.

 

Brändilähettiläitä voidaan kutsua myös mielipidejohtajiksi. Heillä on vertaisten mielestä sellaisia tietoja ja taitoja, että heihin voi luottaa. Brändilähettiläät suhtautuvat vakavasti tuotteeseesi. He haluavat, että brändisi menestyy. Koska he ovat osa kohderyhmästäsi, he luultavasti tuntevat kohderyhmän paremmin kuin sinä itse.

 

Voit olla alasi ekspertti silloin, kun sinulla on esimerkiksi tietoa yrittämisestä ja bisneksestä paljon enemmän kuin vertaisillasi. Tai voit olla loistava valokuvaaja tai huippukokki. Sinun kannattaa löytää aihealue, johon erikoistut.

 

Voit seurata tuloksia ilmaisilla työkaluilla esim. GoogleAlertsilla. Google hälyttää yhtiösi nimellä ja saat hälytykset joko postiin tai syötteinä (feeds). Twitterillä on myös virallinen hakukone, jolla voit seurata brändiäsi. Hälyttäjänä voit käyttää TweetBeepiä, joka toimii samalla tavalla kuin Google Alerts. Blogeja voit seurata Google Blog Searchista.

 

Ennen kuin aloitat voimakkaan blogisi promon varmista, että blogisi sisältö sopii verkostosi strategiaan. Sinun on osoitettava, että olet vakavasti otettava bloggaaja ja sisältösi on ajankohtaista. On parasta odottaa kaksi tai kolme kuukautta ennen kuin aloittaa vahvan blogipromon. Oman blogin aloitus ei ole ainoa asia, vaan sinun on saatava muita bloggaajia, joilla voi olla uskollinen lukijoitten ja kuuntelijoitten yhteisö, keskustelemaan kanssasi.

 

Twitter on mahtava työkalu oman henkilökohtaisen brändin rakentamisessa. Mitä systemaattisempia ja tärkeämpiä tweettisi ovat kohderyhmällesi, sitä todennäköisemmin saat tukea toimialasi johtajana.

 

Mitä enemmän sinulla on linkkejä, sitä enemmän sinulla on valtaa. Tämä koskee sekä lukijoitasi että hakukoneita. Jos suuri joukko lukijoistasi päättä, että sisältösi on arvokasta, voit saada tuhansia kävijöitä sivuillesi. Edistääksesi organisaatiosi päämääriä, on sinun luotava aidot suhteet sosiaalisen median käyttäjiin. Erittäin hyvä kirja.

TAMAR WEINBERG

The New Community Rules: Marketing on the Social Web (s. 368)

O´Reilly 2009.



© 2013- RayQ Oy
^